Reisverslag | Kollumerzwaag in Israël

Zaterdag 22 april vertrok een groep uit Kollumerzwaag naar Israël. Op deze pagina zullen zij ons op de hoogte houden van hun reiservaringen. Veel leesplezier!

Dag 9 | 1 mei 2017 – Uit Jordanië

Na het ontbijt klommen we weer in onze Jordaanse bus om door Jordanië naar de Mozesberg te rijden. Onderweg stopten we bij een Kruisvaarderskerk waarvan de ruïnes nog stonden. Een aantal van ons betraden een onderaardse trap die meters onder de grond ging. Leuk en spannend.

Aangekomen bij de Mozesberg klommen we naar boven. Op de Mozesberg is een kerk gebouwd en vanaf deze berg keek Mozes uit over het beloofde land waarin hijzelf niet zou komen. Een prachtig panorama.
Jordanië herbergt unieke mozaïekvloeren, zo ook in de Mozeskerk.

Na dit bezoek bezochten we een atelier waar allerlei regionale spullen werden verkocht ten behoeve van gehandicapte kinderen. We konden hier fijn inkopen doen.

’s Middags vervolgden we onze tocht naar Aman, de hoofdstad van Jordanië waarin het grootste deel van de bevolking woont. Een mooie stad op bergen en in dalen.

We brachten een bezoek aan een kerk. Hier lag een mozaïekvloer waarin werd getoond hoe Jeruzalem en het omringende landschap eruit zag ver voor Chr. Bij de opgravingen in Jeruzalem na de verwoestingen na Chr. was deze afbeelding in mozaïek een belangrijk bewijs hoe het onder andere in Jeruzalem moet zijn geweest.

Onderweg in de bergen zagen we schaapskudden lopen, bedoeïenendorpen, kamelen, en struisvogels.

We reden tot slot naar onze laatste slaapplaats om morgenvroeg, heel vroeg, de terugreis weer te ondernemen.

Tot ziens!

Dag 8| 30 april 2017 – Uit Jordanië

Ruik de kleuren

We begonnen de dag om zes uur ‘ s ochtends met een tocht door Wadi Rum, een groot woestijngebied in Jordanië. Met jeeps reden we door een feest van kleuren. Hier is de woestijn niet zomaar een woestijn maar we reden door een palet van kleuren; rood zand, geel zand, paars zand en alles daar tussenin. Wat een schoonheid. Op een van de rotsen zagen we rotstekeningen met afbeeldingen van kamelen en ezels die karavanen de weg moesten wijzen naar de stad Petra.

En toen de stad Petra; een stad gebouwd in de rotsen zo’n 2000 jaar geleden, uniek in de wereld.
In de rotsen waren de graven van de voormalige bewoners uitgehouwen. We bekeken de graven van voornamen die rechtop werden begraven, iets minder voornamen die zittend werden begraven en gewone mensen die liggend werden begraven. We liepen zo’n 5 km door een metershoge rotstunnel. Indrukwekkend. Het nog niet opgegraven deel bevindt zich nog onder de grond. Wellicht kunnen onze kinderen en/of kleinkinderen dit ooit bewonderen. Op ezels reden we terug om de stad heen. Een heel avontuur. Kleine jongens begeleiden de ezels of sprongen bij je achterop. Een paar ruige Arabieren hadden welbespraakt de leiding.

Na Petra reden we naar het hotel waar we nog een paar uur heerlijk konden uitrusten en ontspannen in onze kamers die een uniek panorama boden op de bergen.

’s Avonds na het diner hielden we een korte dienst in een van de zalen in het hotel.

Tot zover.

Dag 7 | 29 april 2017 – Onze laatste dag in Israël

Als eerste brachten we een bezoek aan de Dode Zee. De Dode Zee ligt in de buurt van het vroegere Sodom en Gomorra. 400 meter beneden zeespiegel en daarmee het laagste punt van de wereld. We dreven heerlijk in de Dode Zee, nadat een aantal van ons een modderbad hadden genomen. Een geweldige ervaring.

Op de bodem van de Dode Zee bevinden zich vele belangrijke mineralen waarvan fijne cosmetica wordt gemaakt. Daarnaast ontwikkelt een Laboratorium in de buurt natuurlijke middelen voor mensen met huidproblemen. Na een bezoek aan de cosmeticawinkel stapten we jaren jonger weer in de bus, op weg naar Masada.

Masada, het prachtige paleis en fort van Herodes hoog op de bergen aan de westkant van de Dode Zee. In het jaar 73 na Chr. vond daar de laatste opstand van de Joden plaats tegen de Romeinen. 960 Zeloten pleegden massaal zelfmoord na zich drie jaar lang te hebben verdedigd. Een uniek fort, in opdracht van Herodus gebouwd als schuilplaats maar dat hij zelf nooit heeft gezien. Met een kabelbaan werden we weer naar beneden gebracht.

Na Masada namen we afscheid van Israël, Mosha (onze gids) en Gasan (onze chauffeur). Onze gids was officier in het Israëlisch leger van ’67 geweest en dat hebben we gemerkt. Wee degene die te laat op de afgesproken plek verscheen, maar wat een kennis heeft hij gedeeld met ons. Gasan heeft ons ook nooit een moment laten wachten. Een topduo.

Bij de grens tussen Israël en Jordanië aangekomen moesten we 360° schakelen. Een aantal van ons hadden mooie Menorah’s in Israël gekocht die bij de grensdoorgang naar Jordanië met gezwinde spoed weer uit de koffers werden geplukt. Praten hielp niet, regels zijn regels. Nadat Theo een vriendelijke Israëliër trof die weer naar Israël ging, en de week daarop naar Maastricht, was dit probleem opgelost. Deze intussen ”Menorah’s met een verhaal,’ komen toch nog in Nederland terecht. Echter, al met al, een triest verhaal dat deze religieuze goederen niet in Jordanië welkom zijn.

De overgang van Israël naar Jordanië vroeg duidelijk een andere mindset. Een heel andere cultuur en beleving.

Uiteindelijk kwamen we terecht op onze bestemming, een prachtige nederzetting midden in de woestijn.

Na de maaltijd hebben we samen met enkele vrouwen uit Arabische families, die langs de kant zaten te klappen, gedanst. Hiervan zijn unieke filmopnames gemaakt.

Wordt vervolgd.

Dag 6 | 28 april 2017 – Jeruzalem

Na een royaal ontbijt begonnen we met een bezoek aan de Graftuin. De Graftuin is een prachtig onderhouden tuin met vele weelderige kleurrijke bloemen en planten. In een hoek van de tuin vonden we het graf van Jezus uitgehouwen in een rots. Of dit echt de plaats is geweest waar Jezus was opgebaard is niet honderd procent zeker, evenals het graf in de heilige grafkerk niet zeker is.

Yad Vashem. Het monument ter nagedachtenis aan alle Joodse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. We wandelden langs muren vol ellende, hartverscheurende verhalen. Wat een nooit overgaand verdriet. Op de buitenmuur hingen twee grote bronzen taferelen. Het ene tafereel toonde de vervolgden met opgeheven hoofden, kijkend naar de toekomst. Het andere tafereel toonde de vervolgden met neergebogen hoofden, moedeloos en verloren. We kunnen alleen maar stil zijn.

We brachten vervolgens een bezoek aan het monument tegenover het parlementsgebouw, de Knesset. Daar stond een enorme Chanoeka waarin uitgesneden de geschiedenis van het Joodse volk vanaf Abraham tot aan de oprichting van de Staat Israël in 1948. Imponerend. Voor dit kunstwerk hebben we een fraaie groepsfoto gemaakt.

In de namiddag bezochten we nog enkele Souks waarin het een land van melk en honing was. Overvolle tafels met gedroogde vruchten, fruit, groente, noten, noem maar op. Mmmmmm.

Langs de weg troffen een aantal van ons een container met grof vuil aan. Al gauw zaten we met kop en oren in de container om er triomfantelijk uit vandaan te komen met twee fraaie schilderijen. Op naar Kunst en Kitsch.

Vanavond was het de vooravond voor de Sabbat. Families komen samen om gezellig met elkaar door te brengen. Winkels sluiten op tijd, het openbaar vervoer stopt. Het wordt stil op straat. Het wordt sabbat.

Wordt vervolgd.

Dag 5 | 27 april 2017 – Uit Jeruzalem

We begonnen de dag na het ontbijt bij de Klaagmuur. Het was Barmitswa , een feest waarbij jongens die 13 jaar zijn geworden bij de mannen gaan horen. Een bijzondere dag in een jongensleven.

Mooi om te zien waren de duiven die boven de mensenhoofden in de muur zaten te kijken. Je zou het als symbolisch kunnen zien. De vredesduiven.

Vanuit het tempelplein betraden we de tunnels die onder de westelijke muur doorliepen. Een gids verhaalde van de opbouw en ‘jaarringen’ van de muur.

We doorliepen de Via Dolorosa met haar 14 staties en kwamen van hieruit in de Joodse wijk terecht. Wat een verschil. Prachtige Herodiaanse huizen, dure winkels, een stoet aan zorgvuldig geklede kinderen met keppeltjes, lange lokjes en gebedskleedjes. De meisjes in rokjes en kousen.

In de Sint Annakerk zongen we: ‘sjong op, sjong op foar Jezus’. Deze kerk is gebouwd bij de baden van Bethesda en staat bekend om haar geweldige akoestiek.

In de Heilige grafkerk, de traditionele locatie van Jezus graf, konden we kennis nemen van de vele elementen rondom Jezus lijden en sterven. De steen waarop hij lag toen hij van het kruis werd gehaald werd aangeraakt door vele pelgrimgangers met op de achtergrond  een grote afbeelding van de kruisiging en begrafenis van Jezus.

We lunchten in een van de straatjes in de Joodse wijk.

’s Middags geen route met de gids maar een bezoek aan de soeks waar overheerlijk vers fruit, gedroogde vruchten, noten, kruiden, thee en noem maar op, was uitgestald.
Een overvloed aan fijn voedsel.

’s Avonds ons uitgebreide diner en toen nog even de stad in. Een grote moderne brug van nog maar zeven jaar oud werd bewonderd, muziek op pleintjes, een feestelijke stemming voor de sabbat.

Wordt vervolgd.

Dag 4 | 26 april 2017 – Uit Jeruzalem

Onze gids Mozes heeft Gooitzen deze dagen gezalfd tot David. David sluit de rij en zorgt ervoor dat tijdens de wandelingen niemand van de route afwijkt en ergens in een zijstraat beland. David  voert zijn taak perfect uit. We zijn nog steeds compleet.

Deze dag reden we door de vlaktes van Ela. Hier vond ook de strijd tussen David en  Goliath plaats. Onderweg vertelde de gids ons van de nieuwe tunnel onder de bergen van Judea door van Tel Aviv naar Jeruzalem. Wanneer dit project klaar is kun je van Tel Aviv naar Jeruzalem in 28 minuten in plaats van de tweeënhalf uur durende reis nu. Aangekomen in het land van Juda las dominee uit de bijbel de lofzang op de bergen van Juda.

We crossten 3 uren op mountainbikes door de vlakten van Judea in het gebied waar Simson opgroeide. Een zware dobber in de heuvels, met de zon hoog aan de hemel. Maar het lukte. We bekeken een oude wijnpers van 2000 jaar geleden. Vervolgens fietsten we naar een wijnproeverij waar de fijnste witte wijn werd geschonken. Ook hier kochten we weer royaal in.

Na een smakelijke lunch wandelden we stoer over de hoge muren van Jeruzalem waar we genoten van een prachtig uitzicht. We zagen onder andere uit op de Armeense wijk waar we niet mochten komen. Toeristen zijn daar niet welkom. Een zeer gesloten gemeenschap die van de buitenwereld helaas niets moet hebben. We kwamen uit bij de Jaffapoort, een van de poorten van Jeruzalem.

In een moderne kibboets, Gush Etsyon, hebben we de lunch genuttigd waarna we naar de Westelijke muur, Klaagmuur, reden. Er was een aparte mannen- en vrouwen ingang en uiteraard hadden we onze heilige kleding aan. Wanneer iets hieraan ontbrak zorgden vrouwen op het plein voor gepaste kleding. Bij de Muur konden we bidden en briefjes met gebeden tussen de stenen doen als we dit wilden. We waren onder de indruk van de toewijding van allerlei mensen overal vandaan.

Om zeven uur ‘ s avonds stond er weer een rijkelijk buffet te wachten met verse groenten, vlees en  overheerlijke toetjes, uiteraard alles kosher.

In het hotel zijn we ’s avonds getuige van diverse dates tussen ortodoxe jongeren. Jongens in het zwart en meisjes, gepast gekleed, ontmoeten elkaar in de lobby van het hotel. Afspraakjes moeten in het openbaar plaatsvinden. Interessant om te zien.

Wordt vervolgd!

DAG 3 | 25 april 2017

We hebben ondertussen de oudste kibboets van Israël verlaten en zijn nu gevestigd in een hotel in Jeruzalem. Het eten in alle hotels in Jeruzalem is koosjer. We gebruiken ’s ochtends en ’s avonds verschillend bestek, omdat bestek dat in aanraking is geweest met melkproducten niet ’s avonds ook voor vlees mag worden gebruikt. Vis eten we alleen als er schubben aan hebben gezeten, overige soorten zijn niet toegestaan. Al deze regels hebben te maken met hygiëne en staan in het wetboek van de Joden.

We begonnen de dag weer met een heerlijk uitgebreid ontbijt. In Israël is het heerlijk eten, waarvoor ook de tijd wordt genomen. Na het ontbijt brachten we een bezoek aan Bet She’an, een van de belangrijkste archeologische opgravingsplaatsen van Israël, met een groot Romeins theater waar we op het podium het Frysk volkslied hebben gezongen (bekijk een filmpje onderaan dit verslag). De akoestiek was geweldig. We bewonderden de badplaats waarin de cv al werkzaam was. Wat een kennis en cultuur gingen op deze plekken hand in hand. De restanten van zuilen en ornamenten  waren zo goed mogelijk op hun oorspronkelijke plek teruggezet zodat we een goed beeld kregen van de luxe en welvaart in die tijd.

We brachten een bezoek aan de Olijfberg waar vele Joodse graven met het hoofd naar  Jeruzalem lagen, dat wil zeggen met het zicht op de tempel en de Messiaspoort. De gedachte erachter is dat wanneer Jezus terugkomt zij als eersten zullen opstaan.

Vervolgens daalden we af en gingen we naar de plek waar Koning David begraven is. We hebben in de zaal gelopen waar het laatste avondmaal werd gehouden. In een van de ornamenten zagen we de afbeelding van pinguïns. De pinguin staat symbool voor Jezus. Een pinguïn voedt haar jongen met haar eigen bloed als er geen eten is, zoals Jezus zijn bloed gaf voor ons.

De Hof van Getsemane was indrukwekkend om te zien. Eeuwenoude olijfbomen sierden de tuin. In de Kerk van Maria Magdalena ontstak een van ons een kaarsje voor de zieken in onze gemeente.

Een kerkje met een zeer bijzondere mozaïekvloer met zowel Joodse als Griekse afbeeldingen maakte ook veel indruk.

’s Avonds weer heerlijk koosjer gegeten in het hotel. De toetjesparade was ook een feest. In de grote eetzaal troffen we verschillende Friese reisgezelschappen. Mooi om te zien.

DAG 2 | 24 april 2017
Varen op het meer van Tiberias, wat een bijzondere ervaring. Op een authentieke houten boot voeren we naar het midden van het meer waar we  ’t Scheepje onder Jezus’ hoede zongen. Het meer lag als een glanzende spiegel om ons heen, heuvels rondom. Prachtig.

Vervolgens bezochten we de berg van de Zaligsprekingen. Op veel heilige plaatsen, zoals ook op de berg van de zaligsprekingen, werd een kerk gebouwd. Dit bracht mee dat we met gepaste kleding de heiligdommen mochten binnengaan. We ontmoetten op de heilige plaatsen veel pelgrimgangers, net als wij, vanuit de hele wereld. Een feest om te zien, ieder vanuit zijn eigen cultuur gekleed.

Daarna kwamen we aan bij de doopplaats  in de Jordaan. Rijen gelovigen stonden in witte kleding te wachten om gedoopt te worden. Fijn om te ervaren dat ieder op zijn eigen wijze zijn geloof mag beleven en ervaren.

Het huis van Petrus was het volgende bezoek. Op de vermoedelijke plaats van het huis van Petrus is een kerk gebouwd. Naastgelegen bekeken we een opgraving van een kerk waarin voor de bijeenkomsten een ark op wielen werd binnengereden omdat de voorzijde niet met het zicht op Jeruzalem was gebouwd. Door de ark op de voorzijde te plaatsen was dit probleem opgelost. Een veld vol ornamenten vertelden ons van een eeuwenoude geschiedenis.

Op de kibboets aangekomen werden we rondgeleid onder het genot van verse vijgen en dadels en kwamen we te weten van ‘alles delen’. Hoe er rondom een boerderij alle taken werden verdeeld en talenten hun plek kregen. Een koeienstal met 450 koeien die van voedsel werden voorzien met een moderne mengvoermachine, waar de koeien drie maal daags werden gemolken en waar tegen de achtergrond, een bananenplantage, glooiende heuvels en het meer van Tiberias zich aftekenden.

We sloten de dag af met een veelzijdige maaltijd.

DAG 1 | 23 april 2017  – De Golan Hoogvlakte
Wat hebben we een prachtige dag gehad vandaag. Op het programma van deze dag stond de hoogvlakte van Golan. In de ochtend begonnen we de dag met een Psalm waarna een gedreven, zeer bekwame en betrokken gids ons vertelde over de geschiedenis van de Golan Hoogvlakte. Zelf tijdens de zesdaagse oorlog  werkzaam bij de elite eenheid van het Israëlische leger wist hij  bewogen  te vertellen over het verloop van deze oorlog en het belang van de Golan Hoogvlakte voor Israël. We ondervonden op afstand het geweld aan de Syrische grens waar we in de verte de bombardementen hoorden. Het zien en horen was aangrijpend.

Daarna zijn we naar een wijngaard geweest met prachtige wijnen van de Hoogvlakte. We hebben geproefd en flink ingekocht.

’s Avonds waren we aanwezig bij de dodenherdenking voor de slachtoffers van de holocaust,  die op dat moment in het hele land plaatsvond op allerlei plekken. De herdenking was vormgegeven door jongeren. Indrukwekkend.

Tot slot: wat hebben we heerlijk gegeten, verse groenten overgoten met de heerlijkste olijfolie, fijne kruiden en verse broodjes.

Share Button

Comments are closed.

Please enter Google Username or ID to start!